On-page SEOیا سئو داخلی چیست؟
سئوی داخلی، به مجموعه اقداماتی گفته میشود که جهت بهینهسازی سایت و کسب رتبه بالاتر در گوگل انجام میشود. این کار از طریق یافتن و انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری صورت میگیرد و باعث میشود ترافیک ارگانیک افزایش یابد. این فرآیند در واقع برچسبهای عنوان، خود عنوان، محتوا و عبارتهای هدف جستجو را با کمک کلمات کلیدی تراز میکند و در دسترس گوگل قرار میدهد.
فرآیند بهینهسازی صفحات وبسایت از سئوی خارجی، سئوی داخلی و سئوی تکنیکال تشکیل شده است و این فاکتورها هرکدام به صورت جداگانه تاثیری در الگوریتم گوگل دارند. بعضی از افراد On-page SEO را با سئوی تکنیکال یکی میدانند و گاهی حتی اصطلاح آنها را جابجا استفاده میکنند. اما به صورت تخصصی بهتر است که این دو را از هم جدا کنیم و به طور تفکیک شده روی هر کدام تمرکز کنیم تا هیچ اقدامی را برای رتبه گرفتن محتوای سایتمان از دست ندهیم.
از بعد تخصصی، Technical SEO یا همان سئو تکنیکال و فنی روی مواردی مثل سرعت صفحه، سرعت بالا آمدن سایت، محتوای تکراری، ساختار سایت، Crawling و Indexing تمرکز دارد. یعنی فرآیند بهینهسازی را به طور کلی روی تمام بخشهای سایت انجام میدهد، در حالی که سئوی داخلی، درون صفحه و روی URLهای خاص متمرکز است.
سئوی خارجی یا اف پیج سئو نیز شامل تمام اقدامات و عناصری است که خارج از وبسایت اتفاق میافتند. مثلا لینک سازی خارجی یکی از این اقدامات است.
چرا سئو داخلی On-page SEO برای گوگل مهم است؟
گوگل مدام الگوریتم سرچ خود را تغییر میدهد. در سال 2021 و با انجام 800000 تست، الگوریتم خود را بیشتر از 5000 بار آپدیت کرد. با همهی این آپدیتها اما، همچنان کامل نیست و برای درک محتوای جدید به کمک نیاز دارد. جالب است بدانید ” سئوی داخلی راهی برای پرکردن خلاءهای گوگل در بحث SEO است.”
از بزرگنماییها و تعریفهای دیگران در مورد سئوی On-page نترسید. اتفاقا جزئیات این فاکتور آنقدر هم که افراد تصور میکنند سخت نیست. فقط کافی است تعداد انگشت شماری از عوامل رتبهبندی را رعایت کنید تا نتیجه درست و عالی بگیرید.