تاثیر محتوای تکراری روی سئو
امروزه ما با یک مشکل خاص برای سئو مواجه هستیم. به عبارت سادهتر، محتوایی که در صفحات مختلف وب، در یک سایت یا در سایتهای مختلف یکسان یا تا حد زیادی مشابه تکرار میشود. این عمل عموماً نتیجه بهینهسازی ضعیف یا تنبلی است و میتواند باعث بدتر شدن رتبه صفحات و به طور کلی مشکل در موقعیت یابی این محتوا شود. در این مقاله همه چیزهایی که باید در مورد این نوع محتوا، نحوه تشخیص آن و چگونگی حل این مشکل بدانید را به طور کامل توضیح دادهایم.
تاثیر محتوای تکراری روی سئو سایت و تعریف آن
قبل از بررسی تاثیر محتوای تکراری روی سئو سایت ابتدا به تعریف آن میپردازیم. اگر بخواهیم تعریفی دقیق ارائه کنیم، این محتوا که در انگلیسی به آن Duplicate Content میگویند، محتوایی است که به عنوان یک کپی یکسان یا بسیار مشابه در یک وبسایت واحد یا در چندین دامنه ظاهر میشود. بنابراین هر محتوایی که در بیش از یک آدرس وب یافت میشود، محتوای کپی شده یا تکراری به شمار میآید. این عمل میتواند منجر به پیامد جدی برای سئو سایت شود.
"همچنین در نظر داشته باشید که بخشهایی از متن که به زبانهای دیگر باشد، محتوایی تکراری در نظر گرفته نمیشوند. علاوه بر آن نقلقولها (حتی کل پاراگرافها) به عنوان یک خطا شناسایی نمیشوند."
تاثیر محتوای تکراری روی سئو سایت و دلیل اشتباه بودن استفاده از این نوع محتوا
در حالی که محتوایی که تکراری باشد از نظر فنی جریمه به همراه ندارد، هنوز هم گاهی اوقات میتواند بر رتبهبندی موتورهای جستجو تأثیر منفی بگذارد. وقتی چندین محتوای به طور قابل توجهی مشابه در بیش از یک موقعیت در اینترنت وجود داشته باشد، گوگل برای تصمیم گیری اینکه کدام نسخه برای آن جستجوی خاص بیشتر مرتبط است به مشکل میخورد.
به طور کلی Duplicate Content مشکلی است که باید به فکر راهحل برای آن باشیم زیرا هیچگونه ارزشی در زمینه تجربه کاربر در صفحات سایت که باید نقطه کانونی هر محتوای منتشر شده باشد، ارائه نمیدهد. بیایید با مثالی تاثیر محتوای تکراری روی سئو سایت را شفافتر کنیم: با تصور کردن خود در جایگاه یک کاربر، آیا به طور مرتب از سایتی بازدید میکنیم که دارای مقالات غیر اصلی و محتوای کپی شده است یا مایل هستیم منبع اصلی این اطلاعات را مستقیما بخوانیم؟
علاوه بر مشکلات در جستجوی ارگانیک، محتوای تکراری همچنین میتواند نقضکننده خط مشیهای Google AdSense Publisher باشد و این میتواند از استفاده از Google Ads در سایتهایی با محتوای کپی یا تکراری جلوگیری کند. صفحاتی که محتوای دیگران را با تغییرات جزئی از طریق بازنویسی دستی آن یا جایگزینی برخی اصطلاحات با مترادفهای ساده کپی میکنند، هیچ ارزش اساسی را به کاربر ارائه نمیدهند.
تاثیر محتوای تکراری روی سئو سایت در بخش خارجی سایت
محتوای تکراری خارجی، حالتی است که یک قطعه کامل از محتوا یا بخشی از آن (مانند یک پاراگراف) در چندین سایت تکرار شود.
این خطا میتواند ناشی از یک سری عوامل باشد؛ به عنوان مثال در شرکت های تجارت الکترونیکی که برگه های محصول ارائه شده توسط سازنده اصلی یک کالا را برای فروش به صورت تکراری و بدون تغییر منتشر میکنند، زیاد است. اما گاهی اوقات می تواند به صورت عمدی و یک تکنیک دستکاری برای کنترل رتبهبندی موتورهای جستجو یا کسب ترافیک بیشتر باشد.
احتمالی که گوگل متوجه آن میشود و سعی میکند آن را مجازات کند (با جریمه کردن رتبه سایتهای درگیر یا حتی حذف سایتها از ایندکس). زیرا روشهای فریبنده مانند این میتواند باعث تجربه کاربری نامطلوب شود. این به نوعی یکی از موارد منفی در تاثیر محتوای تکراری روی سئو سایت است.
علاوه بر این، این نوع محتوا باعث شرمساری ربات گوگل نیز میشود؛ چراکه کاربران در مواجهه با محتوای یکسان در URL های مختلف، در ابتدا نمیتوانند بفهمند که منبع اصلی کدام است و در نتیجه مجبور میشوند برای اولویتبندی عواملی مانند تاریخ نمایه سازی، اعتبار سایت و غیره را بررسی کنند.
تاثیر محتوای تکراری روی سئو سایت در بخش داخلی سایت
موضوع موردبحث دیگر، محتوای تکرارشده در همان سایت است که به عنوان محتوای تکراری داخلی نیز شناخته میشود.
در این مورد، آسیبها جزئیتر هستند و عمدتاً به بدتر شدن رتبهبندی صفحات حاوی Duplicate Content در SERP مربوط میشوند. این نیز به دلیل دشوار شدن کار خزندههای موتورهای جستجو برای تعیین نسخه اصلی و نشان دادن آن کاربران است.
چگونگی تاثیر محتوای تکراری روی سئو سایت
آیا محتوای تکرارشده تهدیدی برای سئو سایت است؟ تاثیر محتوای تکراری روی سئو سایت به چه صورت است؟ بیایید مثالی بزنیم: تصور کنید که میخواهید تعریف یک کلمه خاص را در دو نسخه از یک واژهنامه پیدا کنید. نسخه اول به دلیل خطای چاپ، دارای صفحههای تکراری بسیاری است. در عوض نسخه دوم اصلاح شده است و تکراری در آن وجود ندارد. کدام یک را ترجیح خواهید داد؟
به همین دلیل است که غفلت از مدیریت محتوای داخلی، خزیدن سایت شما را برای گوگل دشوار میکند. درواقع، در صورت وجود صفحات تکراری، این اتفاق می افتد که:
خزنده نمی داند کدام نسخه را باید در فهرست قرار دهد و کدام را حذف کند: درست است که میتواند یک مورد را انتخاب کند، اما اصلا مطمئن نیست که بهینه است یا نه.
اتلاف بودجه خزیدن پیش میآید که در سایتهای بزرگتر میتواند منابع اصلی را از نمایه پنهان کند.
لینک جویس به جای اینکه در یک صفحه واحد ادغام شود، پراکنده میشود.
خزنده نمیداند کدام آدرس اینترنتی را باید در نتایج قرار دهد، تا آنجا که ممکن است موارد تکراری را در رقابت با یکدیگر قرار دهد.
"میتوانیم با مدیریت کردن موارد تکراری، راه را برای خزنده از طریق یک مسیر روشن و بدون مانع هموار کنیم."
آیا می خواهید موقعیت ارگانیک خود را در تجارت الکترونیکی به بهترین حالت برسانید؟
خوب پس باید مطمئن شوید که صفحات قابل نمایه سازی سایت شما باید منحصر به فرد، مفید و اصلی باشند!