x تبلیغات
عمومی

آیا نام دامنه روی سئو اثر دارد؟

 نام دامنه می‌تواند بر روی سایت شما و موقعیت آن از منظر سئو تأثیر بگذارد. نام دامین، هویت نام تجاری را تعیین کرده و تجارت شما را معرفی می‌کند: این دقیقا چیزی است که کاربران وقتی می‌خواهند شما را پیدا کنند به یاد می‌آورند و در گوگل تایپ می‌کنند. به همین دلیل انتخاب نام دامنه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

انتخاب یک نام مناسب سئو برای دامنه می‌تواند به شما کمک کند موقعیت خود را در SERP بهبود بخشید و به شما این امکان را می‌دهد که کلیک‌های بیشتر و در نتیجه ترافیک ارگانیک، لیدها و مشتری‌های بیشتری کسب کنید.

بدیهی است که باید به دنبال تناسب بین اهداف سئو و استراتژی هویت برند خود باشید. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا اهمیت دامنه و نحوه انتخاب نام آن را برای شما توضیح دهیم.

 

دامنه چیست؟

قبل از بررسی نام دامنه بیایید اول ببینیم که دامنه چیست؟ ساده‌ترین راه برای توضیح معنای دامنه این است: اگر وب‌سایت شما یک خانه است، دامنه آدرس شما است؛ آدرس اینترنتی که کاربران در نوار URL مرورگر برای دسترسی به وب‌سایت شما تایپ می‌کنند. چند نمونه از دامنه‌های اینترنتی عبارتند از:

Creativemotions.it

Google. com

Facebook.com

Wikipedia.org

Yahoo.com

Instagram.com

برای تعریف فنی‌تر دامنه باید بگوییم که اینترنت شبکه عظیمی از رایانه‌های متصل از طریق شبکه‌ای از کابل‌ها است. به هر رایانه یک آدرس IP منحصر به فرد اختصاص داده می‌شود که رایانه‌ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. آدرس IP مجموعه‌ای از اعداد است که برای شناسایی هر کامپیوتر خاص استفاده می‌شود. یک آدرس IP معمولی به شکل زیر است:

192.168.1.1

به‌خاطرسپردن آدرس IP دشوار است، بنابراین دامنه‌های وب‌سایت برای حل این مشکل اختراع شدند. به‌جای تایپ کردن رشته‌ای از اعداد که به سختی به در ذهن می‌مانند، کاربران برای بازدید از یک وب‌سایت فقط باید دامنه یک سایت مانند  semrush.comرا تایپ کنند.

 

نام دامنه چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

در رابطه با تاثیر نام دامنه روی سئو باید گفت که گوگل موارد زیر را برای تصمیم گیری در مورد رتبه‌بندی یک وب‌سایت تجزیه و تحلیل می‌کند: موضوع آن (سایت در مورد چیست) و سطح اعتبار آن. نام دامین می‌تواند سرنخی برای موتور جستجو برای درک موضوع سایت باشد.

درنظر داشته باشید که نامی که برای دامنه انتخاب می‌کنید مستقیما بر رتبه‌بندی ارگانیک تأثیر نمی‌گذارد. اما انتخاب یک نام به‌یادماندنی همچنان ضروری است. یک دامنه آسان به‌خاطرسپردن نام تجاری را آسان‌تر می‌کند، که مزایای زیادی مانند کلیک بیشتر در نتایج جستجو و تعامل بهتر صفحه را به همراه دارد. این‌ها هر دو عامل رتبه‌بندی مستقیم هستند.

"همچنین به مرور زمان و بسته به رتبه سایت، تمامی امتیازات و اعتبار سایت به دامنه گره می‌خورد. در صورت تغییر نام آن، حفظ این اعتبار در آینده دشوار خواهد شد. از این رو انتخاب نام دامنه خوب از ابتدا اهمیت دارد."

 

چگونه نام دامنه را انتخاب کنیم؟

تا اینجا فهمیدیم که نام دامنه، نقش خاصی در موقعیت‌یابی و رتبه‌بندی سایت ما دارد. به همین دلیل، اکنون به تعدادی از دستورالعمل‌ها اشاره خواهیم کرد که باید در هنگام انتخاب نام دامنه در نظر گرفته شوند:

سعی کنید دامنه ای را انتخاب کنید که حاوی کلمه کلیدی متناسب با صنعت شما باشد

برای موتور جستجو آسان نیست که بداند موضوع یک وب‌سایت چیست. عملکرد موتورهای جستجو به این صورت است که آن‌ها کلمات کلیدی را در مکان‌هایی که باید کلمه کلیدی در آنجا باشد پیدا می کنند. خب URL یکی از آن مکان‌ها است.

"اما مراقب باشید! اگر یک کلمه کلیدی بسیار رایج است، ممکن است رقبا نیز از آن استفاده کنند. به همین دلیل باید در مورد انتخاب خود خوب فکر کنید."

 

بررسی اینکه چه زمانی بهتر است به جای ساب دامین از زیرپوشه استفاده کنید

از نظر سئو، موتور جستجو با ساب‌ دامین به عنوان یک وب‌سایت جداگانه برخورد می‌کند. و این می‌تواند در مورد حفظ اعتبار سایت مشکل‌ساز باشد. بنابراین، زیرپوشه‌ها جایگزین بسیار خوبی برای سازماندهی سایت بوده و همچنین برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو مفید هستند.

برای ساخت زیرپوشه، شما باید برای هر کتگوری از سایت یک پوشه ایجاد کنید و سپس یک بخش از URL هر صفحه‌ای که شامل آن کتگوری می‌شود را به URL آن پوشه اضافه کنید.

 

یک دامنه مختصر و دقیق ایجاد کنید

در حالی که کلمات کلیدی طولانی برای استراتژی محتوای سئو بسیار مهم هستند، اما برای نام دامنه چندان ارزشمند نیستند.

بهتر است با انتخاب نامی کوتاه و به یاد ماندنی در این زمینه بسیار صریح‌تر و مستقیم‌تر عمل کنید. کاربران تمایل ندارند که نام صفحه شما پیچیده باشد.

 

خط فاصله در نام دامنه خود را حذف کنید

هنگامی که نام دامنه از دو یا چند کلمه تشکیل شده است (مانند www.mypage.com)، قرار دادن خط فاصله برای جدا کردن آن‌ها می‌تواند وسوسه انگیز باشد و شاید با خود فکر کنید که این کار خواندن را آسان‌تر می‌کند. اما مراقب باشید زیرا این عمل اغلب باعث می‌شود دامنه کمتر خوانده شود و در هر صورت هرگز از بیش از یک خط فاصله استفاده نکنید.

On-page SEOیا سئو داخلی چیست؟

 سئوی  داخلی، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که جهت بهینه‌سازی سایت و کسب رتبه بالاتر  در گوگل انجام می‌شود. این کار از طریق یافتن و انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری صورت می‌گیرد و باعث می‌شود ترافیک ارگانیک افزایش یابد. این فرآیند در واقع برچسب‌های عنوان، خود عنوان، محتوا و عبارت‌های هدف جستجو را با کمک کلمات کلیدی تراز می‌کند و در دسترس گوگل قرار می‌دهد.

فرآیند بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت از سئوی خارجی، سئوی داخلی و سئوی تکنیکال تشکیل شده است و این فاکتورها هرکدام به صورت جداگانه تاثیری در الگوریتم گوگل دارند. بعضی از افراد On-page SEO را با سئوی تکنیکال یکی می‌دانند و گاهی حتی اصطلاح آن‌ها را جابجا استفاده می‌کنند. اما به صورت تخصصی بهتر است که این دو را از هم جدا کنیم و به طور تفکیک شده روی هر کدام تمرکز کنیم تا هیچ اقدامی را برای رتبه گرفتن محتوای سایت‌مان از دست ندهیم.

از بعد تخصصی، Technical SEO یا همان سئو تکنیکال و فنی روی مواردی مثل سرعت صفحه، سرعت بالا آمدن سایت، محتوای تکراری، ساختار سایت، Crawling  و Indexing تمرکز دارد. یعنی فرآیند بهینه‌سازی را به طور کلی روی تمام بخش‌های سایت انجام می‌دهد، در حالی که سئوی داخلی، درون صفحه و روی URLهای خاص متمرکز است.

سئوی خارجی یا اف پیج سئو نیز شامل تمام اقدامات و عناصری است که خارج از وب‌سایت اتفاق می‌افتند. مثلا لینک سازی خارجی یکی از این اقدامات است.

 

چرا سئو داخلی On-page SEO برای گوگل مهم است؟

گوگل مدام الگوریتم سرچ خود را تغییر می‌دهد. در سال 2021 و با انجام 800000 تست، الگوریتم خود را بیشتر از 5000 بار آپدیت کرد. با همه‌ی این آپدیت‌ها اما، همچنان کامل نیست و برای درک محتوای جدید به کمک نیاز دارد. جالب است بدانید ” سئوی داخلی راهی برای پرکردن خلاءهای گوگل در بحث SEO است.”

از بزرگنمایی‌ها و تعریف‌های دیگران در مورد سئوی On-page نترسید. اتفاقا جزئیات این فاکتور آنقدر هم که افراد تصور می‌کنند سخت نیست. فقط کافی است تعداد انگشت شماری از عوامل رتبه‌بندی را رعایت کنید تا نتیجه درست و عالی بگیرید.

صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 8 صفحه بعد